maandag 19 oktober 2009

The Netherlands School


Stijn en Floris gaan in Nairobi naar de Nederlandse school. Deze school ligt in een mooie groene compound aan de Mankindi Road op 10 minuten lopen van ons appartement. De school deelt veel faciliteiten met de Zweedse School. Het is een kleine gezellige school. Er wordt gewoon in het Nederlands les gegeven, maar ze krijgen allebei een aantal uur Engels per week. Ze kunnen al een paar woordjes spreken en verstaan. Onderweg naar school kunnen ze in ieder geval de bewakers van de compounds begroeten met “Hello” en op de vraag “How are you” is natuurlijk het antwoord “I’m fine”.

Nu volgt het verhaal van Stijn en Floris
Ik (Stijn) zit in de klas van juf Els en juf Kim met kinderen uit groep 3 en 4. Er zitten 9 kinderen in de klas. Het is erg gezellig in de klas en ik krijg iedere week opdrachten die ik eind van de week af moet hebben. Afgelopen week was het kinderboekenweek en het ging over chocola. Ik weet nu waarvan chocola gemaakt wordt; van de vruchten van de cacaoboom (komt uit West Afrika, Zuid Amerika en Indonesie) waarin wel 30 zaadjes zitten. De bonen worden gedroogd waarna er chocolade van gemaakt kan worden. We hebben zelf chocoladebonbons mogen maken in de chocoladefabriek (onze klas) en die mochten wij natuurlijk tijdens de afsluiting van de week met papa en mama proeven. Lekkerrrr………. Ik heb ook Engels. Dat is nog wel een beetje moeilijk en vind ik nog niet zo leuk. Wel leuk is dat we 2x per week zwemles hebben in het zwembad van de school, ook hebben we een mooie speeltuin op school met een zweeds huisje en een slinger in de boom.


Ik (Floris) zit in de klas (groep 1 en 2) van juf Agnes en juf Annemiek. We hebben het nu over “doen alsof”. Dan mogen we verkleden en worden er sprookjes verteld. Ik heb lekker iedere dag gym en 2 x zwemles per week. Als ik de klas in ga dan moet ik mijn buitenschoenen uit doen en moet ik de binnenschoenen aan. Anders komt er teveel zand (of als het regent modder) in de klas.

Dit zijn de klaslokalen

Verder loopt er op school een hele grote schildpad rond. Ik heb hem ontdekt op de trappen bij de peuters en Stijn heeft hem al geaaid. Nu hebben we herfstvakantie. Dat vind ik maar raar, omdat het nu in Kenia zomer wordt. We hebben dus eigenlijk een weekje zomervakantie. Ik hoop dat we naar de savanne gaan.

Groetjes aan iedereen van de Julianaschool.

Stijn en Floris

Ps, er staan meer schoolfoto's op:
http://picasaweb.google.com/groep34.netherlandsschool
http://picasaweb.google.com/groep12.netherlandsschool
(Stijn en Floris staan op foto's van ca. 6 oktober)

1 opmerking:

  1. Hey Edo, Jessica en kindjes,
    Wat een avontuur!! Ten eerste gefeliciteerd met jullie zoontje Felix, en wat een mooi mannetje. Zo`n mooi krullebolletje! Hopelijk blijven jullie zo genieten, zoals jullie nu doen, zoals ik jullie verhalen lees! Heel veel geluk liefde en gezondheid toegewenst en ik blijf jullie web-log volgen.

    Groetjes Patrick, José, Myrthe en Twan Hollander

    BeantwoordenVerwijderen